KONSEPTUTVIKLING

Dag H. Bergby, administrerende direktør i Biltema Norge.
Dag H. Bergby, administrerende direktør i Biltema Norge.

Biltema i sterk vekst, leter etter flere tomter

Varehuskjeden Biltema åpner snart varehus nummer 66 på Forus i Stavanger, etterfulgt av nytt varehus i Oppdal noe senere i år. Dette er allikevel ikke nok til dekke etterspørselen. Biltema fortsetter å levere gode resultater, og er en av få kjeder som tør å satse på fysisk varehandel om dagen.

Publisert Sist oppdatert

- Vi leter etter tomter i hele landet, og vi er spesielt interessert i godt beliggende og ferdig regulerte tomter på mellom 15-25 mål, sier daglig leder i Biltema Norge, Dag Bergby.

FAKTA OM BILTEMA

I over 50 år har Biltema utfordret markedet og presset priser på reservedeler, tilbehør og verktøy. Biltemas grunnvisjon - å skape en rikere fritid for kundene våre med gode produkter til riktig pris. Med over 19 000 artikler innenfor åtte produktområder har vi i dag et av landets bredeste vareutvalg. Norge har i dag 65 varehus fra Kristiansand i sør til Alta i nord.

I dag har Biltema 65 avdelinger i Norge, og kjeden er uten tvil en utfordrer i markedet, ikke minst med tanke på at de innen 2028 skal være 100 varehus i Norge.

Satser stort på cafedrift

– Til sammen har Biltema 16 cafeer i tilknytning til varehusene i Norge. I 2019 har vi åpnet varehus med cafe i Mosjøen, Vinstra, Gol og Steinkjer.

I Sverige har de hatt cafedrift i tilknytning til varehusene lenge, men det har ikke vært noe man har satset på i Norge, før nå. Blant bestselgerne i cafeen finner vi en saftig angusburger på 160 gram til 49 kroner. Kaffen til 10 kroner, pølse, is og drikke til en rimelig penge er også populært.

– I de største varehusene og konseptbutikkene blir det derfor bygget egne cafeer når Biltema etablerer seg.

Sentrale strøk

Når de nå er på utkikk etter flere tomter, ser de etter sentrale beliggenheter.

- Sentrale områder er spesielt interessant, men vi tar imot alle forslag og vurderer disse fortløpende, avslutter Bergby.

I utgave 1/2020 av CONVENIENCE kan du lese mer om hvordan Biltema lykkes med sin cafedrift. Årlig går det unna med over 300 000 saftige hamburgere.