Mat på farten

Anne-Lise Sørensen ved Patricias Gatekjøkken i Bardu har vunnet utallige priser i kategorien for beste pizza og NM i sunn Fastfood. Nå er fastfood-dronningen, som hun også kalles, blant årets finalister til Helsedirektoratets nye utmerkelse. Prisen går til aktører som har et tydelig budskap budskap som oppfordrer til et sunnere kosthold.

Her er finalistene til Helsedirektoratets nye prisutdeling

Nå er finalistene til aktører i matvarebransjen som har gjort en særlig innsats i arbeidet for bedre kosthold klare. Det deles ut utmerkelser i kategoriene sunnere produkter og sunnere markedsføring. Vinnerne kåres i tilknytning til finalearrangementet til Det Norske Måltid 5. februar.

Publisert Sist oppdatert
Helse- og omsorgsminister Bent Høie.

– Vi lever i en spesiell tid. Det er derfor veldig inspirerende at så mange store og små produsenter fra hele landet har meldt seg på konkurransen. Utmerkelsene skal hedre aktører som gjør en særlig innsats for å utvikle sunnere matprodukter og oppfordre forbrukerne til å velge sunnere matvaner, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie i en pressemelding.

Det er kommet inn 29 nominasjoner til sunnere produkter, og 17 nominasjoner til sunnere markedsføring som er vurdert av en egen jury.

Finalistene i kategorien sunnere produkter:

· Q-Meieriene med Skyr Luftig

· REMA 1000 med #MerAv grovt

· TINE SA med mindre fett i melk

– Det var mange gode nominasjoner og finalistene er viktige på hver sin måte. Q-Meierienes produkt svarer ut behov for tilgang på noe sunt, godt og enkelt å ha med på farten. REMA 1000 har satset offensivt på mer grovt brød. Brød er også en stor del av kostholdet til mange i Norge og ved å bytte til grovere brød kan dette påvirke kostholdet positivt. TINEs arbeid for å tilby melk med mindre fett er av stor betydning for kosthold og folkehelsa i den norske befolkningen siden mange drikker melk hver eneste dag, sier Bent Høie.

Finalistene i kategorien sunnere markedsføring:

· Bakehuset med influencer marketing

· MENY med Sunnspirasjon

· Patricias med sunnere gatekjøkken

– Det er spennende å se de ulike typene markedsføring alle de nominerte og særlig finalistene har brukt for å påvirke forbrukerne som kan føre til et sunnere kosthold. Bakehuset har brukt influencere i markedsføringen av grovt brød. Influencere når mange grupper og kanskje særlig barn og unge. Å nå denne gruppen er særdeles viktig når det gjelder matvarer vi bør spise mer av, som grove kornprodukter. MENY har jobbet for å inspirere, oppmuntre og hjelpe oss til å spise mer fisk.

– Patricias gatekjøkken har hatt fokus på sunnere "mat-i-farta" som mange benytter seg av i en hektisk hverdag. Det er viktig, sier helse- og omsorgsministeren.

Kåring av vinneren

Kåring av vinnere og utdeling av utmerkelsene skjer i tilknytning finalearrangementet til Det Norske Måltid i Stavanger den 5. februar, hvor helse- og omsorgsminister Bent Høie vil dele ut utmerkelsene digitalt.

· Les mer om utmerkelsene på Helsedirektoratet sine sider.

· Les mer om Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold

· Les mer om Det Norske Måltid

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS