


Bensinstasjoner
et er situasjonen ved en total kjørelengde på 25.000 kilometer for begge biler. Det er ganske gjennomsnittlig kjørelengde for norske biler.
- Det samme gjelder naturligvis om man klarer seg med én elbil, som vår undersøkelse viser at nær 1 av 3 gjør. I praksis utgjør strøm til elbil kun 1/5 av det fossilt drivstoff koster, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Omtrent 1/3 av de 4.945 som anslo sine besparelser oppga enten 2.000 eller 3.000 kroner månedlig.
Hurtiglading koster typisk 3-5 ganger mer enn ved hjemmelading. Dersom man hurtiglader mye, vil regnestykket med andre ord bli dårligere. Samtidig vi vet at de fleste dekker mesteparten av ladingen hjemme.
De oppgitte besparelsene rimer med oppgitt forsikret kjørelengde i Norsk elbilforenings ferske medlemsundersøkelse, Elbilisten 2018. Som tabellen viser økte forsikret kjørelengde noe i høyere intervaller (20.000 kilometer eller mer).
- Brorparten befinner seg imidlertid fortsatt mellom 8.000-12.000 kilometer (22 prosent) og 12.000-16.000 (25 prosent). Disse to gruppene er ned tre prosentpoeng totalt siden i fjor, avslutter Bu.