- Ingen skal måtte ta tissepausen bak bilen sin

7 av 10 langtransportsjåfører opplever stengte toaletter langs veien, og ofte er bensinstasjonenes toaletter de eneste som er åpne gjennom vinterhalvåret. Virke Servicehandel er bekymret for at flere sjåfører i fremtiden må ta tissepausen bak bilen sin, og ber myndighetene om hjelp.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge en ny undersøkelse Yrkestrafikkforbundet har gjennomført blant egne medlemmer svarer 71 prosent av de spurte langtransportsjåfører at det hender de kommer til toaletter langs veien som er stengt. 47 prosent svarer at de ikke er fornøyd med kvaliteten på toalettene de kan benytte i løpet av arbeidsdagen.

Vinterstengte toaletter

På vinterstid er ofte bensinstasjonene de eneste som har tilgjengelige toaletter for yrkessjåfører og andre som ferdes langs vei. Dette skyldes at Statens Vegvesen stenger toaletter på vinterstid for å spare kostnader. Også i forbindelse med korona-pandemien ble en rekke toaletter på rasteplasser stengt.

Bensinstasjonene tilbyr over 2 000 toaletter

I Norge finnes det i overkant av 1 000 betjente bensinstasjoner. I sum tilbyr bransjen mer enn 2 000 toaletter som står tilgjengelig for publikum døgnet rundt, året rundt.

Mer enn 200 toaletter langs vei har forsvunnet siden 2015

De siste årene har det vært en nedgang i antall betjente bensinstasjoner. I perioden 2015 til 2019 har det vært en nedgang på til sammen 141 bensinstasjoner som kombinerer butikk- og drivstofftilbud. Dette har ført til at mer enn 200 offentlig tilgjengelige toaletter har forsvunnet langs vei de siste årene.

3 konkrete krav til myndighetene

Nå ber Virke Servicehandel myndighetene om hjelp for å bremse nedgangen i antall betjente bensinstasjoner. Dette for å unngå at sjåfører og andre som har veien som sin arbeidsplass i stadig større grad må gå på do bak egen bil:

- Våre medlemmers ambisjon er at ingen sjåfører skal måtte ta tissepausen bak bilen sin. Samtidig er bensinstasjonsnæringen avhengig av at det lønner seg å tilby et kombinert butikk- og drivstofftilbud. Økt elektrifisering av personbilparken, høy grensehandel og sterk konkurranse fra dagligvarebransjen gjør at flere betjente bensinstasjoner har blitt lagt ned de siste årene. Fortsetter utviklingen vil det ha negative konsekvenser for bransjens mulighet for å tilby et komplett servicetilbud inkludert åpne toaletter, sier leder av Virke Servicehandel Iman Winkelman.

Virke Servicehandel trekker frem tre konkrete tiltak som de spesielt er opptatt av at myndighetene kan gjøre noe med for å styrke markedsgrunnlaget til den betjente delen av bensinstasjonsnæringen:

  • Reduserte særavgifter på grensehandelsutsatte kioskvarer.
  • Tilrettelegging for at bensinstasjoner kan søke om salgsbevilling for svake alkoholholdige drikkevarer på lik linje med dagligvarebransjen.
  • Endringer i myndighetenes regulering av nettleiestrukturen for å gjøre det lønnsomt å etablere tilbud om elbil-lading for bensinstasjoner i distriktet.