Nyheter

Q-Meieriene delte ut «Matredderpris»

Lørdag delte Q-Meieriene ut sin første «Q-Matredderpris». En utmerkelse de skal overrekke en organisasjon, privatperson eller andre som gjør det lille ekstra i kampen mot matsvinn hver eneste måned.

Publisert Sist oppdatert

Den aller første prisen gikk til Marie Ophuus eller «MiljøMarie» som hun er kjent under på sosiale medier.

Små tiltak hjelper

Marie fikk prisen fordi hun har tatt kampen mot matsvinn både ved å redde mat på hjemmebane, men også ved at hun tar tak på jobb.

- Vi var den første bedriften i verden som endret datomerkingen på produktene våre slik at folk kunne få et forhold til matsvinn på en helt annen måte. Men vi kan ikke stoppe der og si oss fornøyd, sier Q-sjefen Bent Myrdahl.

«Best før, men ikke dårlig etter» ble implementert på Q-Meierienes melkekartong etter en ide fra Mette Nygård Havre. Den gang en vanlig «Q-forbruker» og melkedrikker. Nå har hun startet sitt eget selskap der hun jobber hver dag med kampen mot matsvinn.

Initiativtaker Mette er også invitert med i juryen til den månedlige matredderprisen og nå ønsker hun flere nominasjoner til hvem som fortjener prisen.

- Matredderprisen kan gå til en enkeltperson, bedrift, organisasjon, skole, barnehage eller andre som har gjort noe spesielt for å redusere matsvinn. Det er viktig å få frem at vi alle må ta kampen mot matsvinn uansett hvor eller hva man jobber med, sier jurysjefen Mette.

Fokus på bærekraftige løsninger

På lørdag var Q-sjefen og Nygård Havre til stede under «Grønn festival» i Bergen sammen med Too Good to Go, Smaksverkstedet, Tesla og flere andre som ville sette fokus på bærekraftige løsninger.

Her utfordret Myrdahl folk til å stole på sansene sine og serverte melk som var gått noen dager over datoen.

- De aller fleste sier at de drikker melk etter utgått dato, men vi treffer også mange som rynker på nesen. Da vi forteller de at den er like fin er de skeptiske, men når de først tør å smake så skifter de mening. Datoskrekken ligger i hodene til folk, og her må vi informere bedre for å hindre unødvendig matsvinn, sier Myrdahl.

Derfor bruker han gladelig helgen sin på å spre budskapet om hvor viktig det er at vi alle bidrar til å kaste mindre mat.

Matredderdagen

28. mars neste år inviterer Q-Meieriene til Norges største matredderdag der de ønsker å spre enda mer informasjon om kampen mot matsvinn.

- Dette er en kamp som vi ser engasjerer. Også blant våre egne medarbeidere. Vi hører at folk er stolte av å jobbe i Q fordi vi tar kampen på vegne av forbruker, sier Myrdahl.

At en næringsmiddelbedrift bruker tid og ressurser på å få folk til å bruke opp maten i stedet for å kaste den og kjøpe mer mener han er viktig.

- Vi må skape vekst ved å lage smartere og bedre produkter, ikke ved å oppfordre til sløsing. Alle har et ansvar for miljøet så vi også må starte et sted og ta kampen videre, sier han til slutt.

Powered by Labrador CMS