Coop Prix Svelgen den Coop Prix-butikken i landet hvor kundene er flinkest til å ta i bruk handlenettene. F.v. Beate Teigene, Katrin Furset, Geir Gjerde og Beate Solheim. Foto. Coop.
Coop Prix Svelgen den Coop Prix-butikken i landet hvor kundene er flinkest til å ta i bruk handlenettene. F.v. Beate Teigene, Katrin Furset, Geir Gjerde og Beate Solheim. Foto. Coop.

Bonussuksess med handlenett

Coops handlenett med gjenbruksbonus ble brukt nesten fire millioner ganger i fjor, og har bidratt til en kraftig nedgang i antall solgte plastposer for dagligvarekjeden.

Publisert

Dette er gledelige tall. Våre kunder, som også er våre medeiere, er opptatt av miljø og mer bærekraftige alternativer i butikk. Coop ønsker å gjøre det enklere for kundene å ta bærekraftige valg i hverdagen, og sammen med kunder og medeiere redusere plastposeforbruket, og dette betyr at vi er på riktig vei, sier bærekraftsansvarlig Per Løberg Eriksen i Coop.

Ti prosent mindre plast

Høsten 2018 introduserte Coop gjenbruksbonus ved bruk av dagligvarekjedens nye handlenett. Det innebærer at Coops medeiere får en bonus på én krone hver gang handlenettet brukes og scannes i kassen. Resultatet er tydelig: Handlenettene ble brukt 3,8 millioner ganger i løpet av 2019, og 5,3 millioner ganger siden oppstart. Salget av plastposer var i 2019 ti prosent lavere enn nivået i 2016.

I tråd med Coops emballasjestrategi, er handlenettene fremstilt av fornybare råvarer. Plasten er laget av sukkerrør, og er ett av de mest miljøvennlige alternativene på markedet i dag. Handlenettene gjenvinnes som vanlig plast når de er utslitt.

Miljøbevisste medeiere

Hos Coop Prix Svelgen ble det registrert gjenbruksbonus på handlenett hele 16 000 ganger i fjor. Dette gjør butikken til den Coop Prix-butikken i landet hvor kundene er flinkest til å ta i bruk disse posene.

 Jeg synes det er veldig artig at vi ligger på toppen i bruk av handlenett. Vi er stolt av å ha så miljøbevisste medeiere, sier Geir Gjerde, butikksjef i Coop Prix Svelgen.

Butikksjefen tror det ligger mange ubrukte handlenett hjemme hos kundene.

 Det er nok mange som har handlenett liggende hjemme, men så glemmer man å ta det med på butikken.  Målet med gjenbrusbonusen var derfor å gi et alternativ til plastposen og for å motivere kundene våre til å huske og bruke handlenettene, sier Gjerde.