Mat på farten

Ann Helen Våge, kategori- og markedsdirektør i Circle K Norge.

Kalde drikker blant vekstvinnerne for Circle K

SOMMER 2020: Ann Helen Våge, kategori- og markedsdirektør i Circle K Norge, bekrefter at våren ga et fall i matomsetningen, men at sommeren har gitt god vekst. Kalde drikker, energi-drikke, sjokolade, smågodt, tobakk og mat har vært populære kategorier i sommer – sammen med relaterte sesongprodukter som flaskegass og mobiltilbehør.

Publisert Sist oppdatert

– Sommeren 2020 har vært meget god. Vi satte omsetningsrekord i butikkene, og stort sett alle kategorier hadde et positivt løft i sommer. Matomsetningen hadde det største fallet i lock-down-perioden, og det var spesielt gledelig å se at den kom tilbake med god vekst i sommer, sier Ann Helen Våge, kategori- og markedsdirektør i Circle K Norge AS.

Rent geografisk opplevde Circle K en god sommer for hele landet.
– Det er ingen tvil om at mange nordmenn tilbrakte ferien på biltur i Norge, noe som selvfølgelig kom oss til gode, sier hun.

Energidrikke ble vekstvinneren

Kjeden melder om god utvikling i de fleste kategorier.

– De som utmerker seg spesielt positivt er kald drikke, med energidrikke som den store vekstvinneren, og vi har også meget sterk utvikling i sjokolade og smågodt, mat, sesongprodukter som flaskegass og nakkeputer, mobiltilbehør og selvfølgelig tobakksvarer. Med en usedvanlig kald juli, ble det litt svakere tall på iskrem.

– Men med fantastisk vær i både juni og august har vi samlet sett likevel meget gode iskremtall for sommeren, legger hun til.

Mer spredning i trafikken

Etter sommeren ser Circle K noen endringer i det etablerte trafikkmønster.

– Bruk av hjemmekontor og mer fleksibilitet i arbeidssted gjør at trafikken sprer seg litt annerledes enn før pandemien traff oss. Vi ser også en vridning i forbruksmønster og etterspørsel som kan indikere at folk er mer hjemme og bruker convenience-kanalen på en litt annen måte enn tidligere.

– En stor andel av de som besøker oss i ukedagene bruker bilen i jobb, og der har ikke endringene i bruksmønsteret vært nevneverdig. Men det er litt for tidlig å konkludere med at dette er nye mønster og ikke en midlertidig justering.

Hva tenker dere om høsten?

– Dette er jo en usikker tid, men vi er optimistiske. Så lenge samfunnet holder åpent og vi har kontroll på smitteutviklingen satser vi på at det blir en god høst, avslutter Ann Helen Våge.

Les mer om bransjeledernes erfaringer fra sommeren 2020 i utgave 4/2020 av CONVENIENCE.

Powered by Labrador CMS