Knut G. Heje (t.v.) takker til høsten av og lar Knut K. Heje overta konsernledelsen i Agra.
Knut G. Heje (t.v.) takker til høsten av og lar Knut K. Heje overta konsernledelsen i Agra.

Lederskifte i Agra og Mills

Etter 42 år i sjefsstolen i Agra takker Knut G. Heje av. Nå overtar Mills-sjef Knut K. Heje konsernledelsen.

Publisert Sist oppdatert

Høsten 2020 skjer det endringer i ledelsen i Agra, et av Skandinavias ledende mat- og merkevarekonsern, som består av selskapene Mills, Foodmark og Stryhns. Fra 1. september 2020 vil en del endringer gjennomføres.

Lederskifte i Agra AS

Knut K. Heje (43), som de siste fire årene har vært adm. dir. i Mills, blir ny konsernsjef i Agra og erstatter Knut G. Heje (69) som har ledet konsernet siden 1978. Sistnevnte blir ny styreleder i Agra.

Lederskifte i Mills AS

Chris Samways blir ny toppsjef i Mills. Foto: Mona Nordøy.
Chris Samways blir ny toppsjef i Mills. Foto: Mona Nordøy.

Christopher Samways (48), blir ny adm. dir. i Mills og vil rapportere direkte til Knut K. Heje. Chris kommer til Mills fra stillingen som adm. dir. i Maarud og vil tiltre i løpet av september 2020.

Avtroppende konsernsjef, Knut G. Heje, sier det er naturlig at han etter 42 år som leder i selskapet, trer til side fra daglig drift

– Dette har vært en fantastisk dynamisk og spennende periode for Agra, som har utviklet seg fra en omsetning på 70 millioner i 1978 til, i mine øyne, til å bli et av Skandinavias flotteste merkevarebaserte næringsmiddelkonsern med over 4 milliarder i omsetning i dag, sier Knut G. Heje i en kommentar.

Konsernet satser på plantebasert mat

Agra satser på bærekraftig matvareproduksjon og sterke merkevarer over hele Skandinavia. Konsernet har i dag et særlig utviklingsfokus på plantebaserte matvarer.

– Bevisste forbrukere driver markedet i en stadig mer bærekraftig retning. Med våre merker og solide medarbeidere er vi godt posisjonert i alle de skandinaviske landene. Gjennom kategoriutvikling, innovasjon og tett samarbeid med våre kunder, skal vi fortsette å utvikle oss organisk. I tillegg gir vår solide balanse oss et betydelig handlingsrom for ytterligere vekst og oppkjøp. Etter elleve år i Mills ser jeg frem til å jobbe mer aktivt med utviklingen av hele konsernet, sier påtroppende konsernsjef Knut K. Heje.

Fakta om Knut K. Heje;

Knut har jobbet elleve år i Mills. De første syv årene som CFO med ansvar for økonomi, kategoriutvikling, innkjøp og forretningsutvikling. Han har vært adm. dir. i Mills AS siden 2016. Fra tidligere har Knut erfaring som salgs- og markedsdirektør i Microsoft Advertising i Norge, og som finansiell rådgiver i Goldman Sachs i London. Han har en MBA fra Harvard Business School og en Bachelor of Commerce med Honours fra University of British Columbia.

Fakta om Christopher P. Samways;

Chris har 25 års erfaring fra Kraft / Mondelez systemet og Estrella Maarud. I Kraft har Chris hatt lederroller innenfor marketing, innovasjon, kategoriutvikling og salg - både i UK og Norge/Norden. Han var nordisk marketing direktør i Estrella Maarud-konsernet fra 2009 til 2015, og har vært adm. dir. i Maarud siden 2015. Chris har en Bachelor of Arts med Honours i Marketing, og fransk ved Lancaster University. Han er engelsk og har bodd i Norge de siste 20 årene.

Fakta om Agra

Agra er et norsk familieeid konsern som ble startet i 1885. Selskapet er i dag et av Skandinavias største merkevarebaserte matvarekonsern med selskaper lokalisert i Norge, Sverige og Danmark.

Konsernet står bak kjente merkevarer som Mills, Melange, Vita hjertego’, Stryhns og Rydbergs. Agra har elleve fabrikker, drøyt 1.000 ansatte og omsatte i 2019 for NOK 4,1 mrd. Selskapets visjon er å gjøre det enkelt for alle å leve et liv med god bærekraftig mat hver dag. For å nå visjonen, har Agra en strategi for lønnsom vekst gjennom sterke merkevarer og konsepter til dagligvaremarkedet og serveringsmarkedet i Skandinavia. Agra har i dag virksomhetene Stryhns, Mills og Foodmark og har sitt hovedkontor på Grünerløkka i Oslo.