Nyheter

(Ill.foto: Colourbox)

- Bør ha is i magen i møte med nye betalingsløsninger

Conveniencebransjen bør være positive, men avventende i møtet med de mange nye betalingsløsningene på markedet. Det er rådet til Aera, som er skapt av Coop og NorgesGruppen for å ivareta handelens behov i møtet med fremtiden betalings- og identifikasjonstjenester.

Publisert Sist oppdatert
i møte med endringene:

Tone Elise Steig (bilde vedlagt), markedsdirektør i Aera Payment and Identification.

Teknologigiganter som Apple, Samsung og Facebook har etablert seg med sine betalingsløsninger i flere europeiske land, og står på dørstokken til Norge.

I mellomtiden har norske Vipps forberedt seg på økt konkurranse ved å sluke de to konkurrerende mobilbetalingsappene Mcash og MobilePay. På toppen av dette kommer nyheter om innovative betalingsløsninger som benytter klokker, fingeravtrykk eller håndflaten til å gjennomføre transaksjoner.

Skal tilrettelegge

- Hverdagen for handelen blir stadig mer kompleks, med økt digitalisering og et bredere spekter av betalingsløsninger. Samtidig som kundene forventer en stadig mer sømløs og friksjonsfri kundereise, kommer et økende tilbud av nye, innovative tjenester. Dette landskapet er krevende å navigere i for den enkelte kjede eller butikk, sier Tone Elise Steig.

Aera ble etablert av Coop og NorgesGruppen for å tilrettelegge for en effektiv bruk av fremtidens betalings- og identifikasjonstjenester.

- Vi er skapt av handelen for at handelen står best mulig rustet i møtet med fremtidens behov for en mer effektiv og sømløs kundereise. Ingen kan si med sikkerhet hvilke kanaler og betalingsløsninger flest kunder vil foretrekke i fremtiden, og det er derfor viktig å være rigget for alle alternativer.

Langt frem til et kontantfritt samfunn

For til tross for stor oppmerksomhet om nyheter fra betalingsbransjen, er lite endret for forbrukeren annet enn at Vipps er blitt enerådende på vennebetaling.

- Vi betaler i stor grad på samme måte som før. Kortbetaling er i særklasse det hyppigst brukte betalingsmiddelet, og oppleves som enkelt, effektivt og pålitelig. Kontaktløs betaling vil komme og det samme gjelder mobilbetaling. Våre undersøkelser bekrefter likevel at det er langt frem til et kontantfritt samfunn: Over halvparten av alle nordmenn oppgir å ha brukt kontanter den siste uken.

Ikke stress

I møtet med nye betalingsløsninger, er det fort gjort å glemme at man bør ta hensyn til det totale kostnadsbildet knyttet til betaling. Det viktigste for Aera er å oppfordre handelen til ikke å la seg stresse.

- Det er viktig å ha is i magen i møtet med betalingsløsninger som Vipps og Apple Pay. Kundene er opptatt av at betaling skjer enkelt, trygt og effektivt og er fortsatt svært fornøyd med det tradisjonelle bankkortet som betalingsmiddel. Dette er en kostnadseffektiv betalingsløsning som så og si alle kunder har tilgang til. Det er derfor ikke noe hastverk.

Steig mener det klokeste for mindre aktører vil være å avvente valgene til de store dagligvareaktørene.

- Ettersom dagligvarekjedene er tilstede overalt og har et stort antall transaksjoner, vil deres valg i stor grad sette standarden i markedet. Det kan bli en dyr lærepenge om man har forpliktet seg til annen løsning. Kunder ønsker at betaling skal skje på likest mulig måte uavhengig av hva og hvor de handler, og det er derfor en fordel å følge etter de aller største.

Aera har følgende råd til handelen

  1. Det er ikke noe hastverk. Ikke la deg stresse av tilbudet om stadige nye betalingsformer og innovative løsninger. Kundene er opptatt av at betaling skjer enkelt, effektivt og trygt og er fortsatt svært godt fornøyd med bankkortet som betalingsmiddel.
  2. Tenk på hele kostnadsbildet ved valg av betalingsløsning fra betalingssituasjonen oppstår og til oppgjøret er på konto. Betaling er oppgjør for varen og bør ikke spise opp for mye av dine marginer.
  3. Avvent å ta i bruk mer kostnadskrevende og tilsynelatende mer forbrukervennlige løsninger til de største aktørene har valgt. Deres beslutning vil sette standarden i markedet og i stor grad påvirke penetrasjonen av nye betalingsmidler gjennom tilgjengeliggjøring i markedet.

Hvor pålitelig mener at de ulike betalingsløsningene er?

(Kilde: Norsk betalingsbarometer. Gjennomført av Opinion for Aera)

Bestill abonnemnent

Last ned bladet elektronisk

Følg oss på Facebook

Meld deg på vårt gratis nyhetsbrev

PRØVELES EN UTGAVE GRATIS!

Powered by Labrador CMS