Cxense Display

Tro mot eget konsept

Fra venstre Veronica Gran Bastiansen, Aina Johannesen Larsen (foran) og Jing Blom. Aina sier riktig plakatering er et must for å lykkes. – Vi er veldig opptatt av å ha rene og tydelige plakater som viser våre menyer og tilbud, både utenfor og inne i butikken.

Bredsand Kiosk og Gatekjøkken i Moss, er et godt eksempel på god og solid drift gjennom mange år. Tross nye trender, mener de det er viktig å være tro mot eget konsept. – Når du har noe som er bra, hvorfor skal man endre så mye på det? Spør Aina Johannesen.

Av: Karine Hildonen Henriksen

Ifølge Proff.no, har de en meget god likviditetsgrad, lønnsomhet og soliditet. De siste tre årene har det lokale gatekjøkkenet i snitt hatt driftsinntekter på rundt 5,5 millioner kroner.

– De er veldig flinke på kampanjer, plakatering og har et stort engasjement for den tradisjonelle gatekjøkkenmaten, sier Frederik Nesteby, regionssjef i Kysten Rundt.

Uavhengig med stordriftsfordeler
Aina Johannessen Larsen er daglig leder ved Bredsand Kiosk og Gatekjøkken, som har eksistert i over 32 år.

– Vi overtok for snart seks år siden og fronter kiosken som vår egen butikk. Vi er veldig godt fornøyd med samarbeidet med Kysten Rundt, og liker spesielt godt at de kommer opp med nye forslag til ulike kampanjer. Det hjelper oss å lage litt blest rundt produktene våre. I tillegg gjør det at vi enklere kan følge med på trendene i bransjen generelt, sier Johannessen.

En av de største fordelene med å være medlem, er nettopp det at de kan drive slik de ønsker uten å bli styrt, og at Kysten Rundt sørger for de beste betingelsene fra bransjens beste leverandører.

Grove burgere slår an
Bredsand har i dag 13 ansatte, og har alltid vært gode på burgere og den tradisjonelle gatekjøkkenmaten.

– Det har vært, og er fortsatt vårt hovedprodukt. Den nye burgeren, som har fått et litt mer «hjemmelaget» utseende og grovere kjøtt, har slått veldig godt an hos våre kunder.  Vi har mange kunder som spør konkret etter denne burgeren – som først ble laget i 250 gram. Da den etterpå kom i 160 gram, har etterspørselen virkelig økt. Da vi har vi et produkt både for kvinner og menn, smiler Aina.

Hun fremhever at Stabburet alltid har vært gode på burgere, men det at de nå har fått sitt eget produkt internt i kjeden er fantastisk.
Hva er årsaken til at dere lykkes med burgere?
– Vi tok over en butikk som allerede hadde et veldig godt rykte, det er klart at vi da måtte beholde de gode burgerne fra Stabburet. I tillegg bruker vi en utrolig god dressing, og vi er flinke til å bruke ferskt og godt tilbehør. Løk, tomat og sylteagurk er et «must» for å få til en god smaksopplevelse.

Tusenvis i måneden
Burgersalget går unna hele året, men i de beste sommermånedene topper de statistikkene, til tross for at de ligger i et område med stor konkurranse på burgerfronten.

– I mai selger vi i snitt 1650 burgere, i juni ligger vi på 1780, mens i den beste måneden i juli, selger vi 1923 burgere. Det er vi veldig godt fornøyd med.  Søndag er desidert den beste dagen i uken, da ligger de på cirka 200 burgere om dagen. I tillegg til burgersalget, går det også unna med biffsnadder, kylling, fish’n chips og de andre rettene på menyen.

Bruk de beste råvarene
For å lykkes med et gatekjøkken, er det viktigste å bruke gode råvarer med burgere som har et høyt kjøttinnhold, ferskt tilbehør – samtidig som man bruker et godt ferskt brød.
– Det virker ganske innlysende, men vi tester ut burgere over alt hvor vi drar. Vi synes selvfølgelig våre egne burgere er best. Så må man være veldig fokusert på å ha rene og ryddige lokaler, og møte alle kunder med et smil.

Tro mot eget konsept
Selv om mange bransjeaktører er på hugget og stadig tester ut nye produkter, mener butikkdriveren at man må være tro mot det man allerede er god på.

– Vi har nok vært litt mer konservative med tanke på å prøve ut helt nye produkter. Vi er et gatekjøkken og ikke en restaurant. Når du har noe som er bra, hvorfor skal man endre så mye på det? Vi er veldig gode på burgere, og jobber stadig for å bli bedre på denne fronten. Selv om man ikke blir rik av å drive et gatekjøkken, er vi en trygg og god arbeidsplass for våre flotte ansatte. Det er det viktigste for oss, avslutter Aina Johannessen Larsen.

Ved Bredsand har de mange kunder som kommer innom for å spille tipping og på hester. Kiosken feirer naturligvis alle sine vinnere, noe det er blitt flere av igjennom de siste årene.

Reportasjen er fra Convenience nr. 5/2018.

Relaterte artikler