Cxense Display

TABASCO: Feirer 150 års jubileum verden rundt

AVERY ISLAND, USA: I 1868 høstet Edmund McIlhenny sin første TABASCO pepperavling, hvorpå han utviklet en pikant saus for sine venner og familie. Nå, 150 år senere feirer jubilanten verden rundt, og byr på smakfulle retter og god drikke, utviklet av kokker i verdensklasse.

Av: Karine Hildonen Henriksen

Oppfinnelsen av den enkle sausen, har virkelig endret måten folk rundt om i verden spiser på for alltid. I dag, 150 år senere, er det fortsatt de tre samme ingrediensene som tabasco-pepper, salt og eddik som blir brukt. De lagres og fylles fortsatt på små flasker av Edmunds familie på Avery Island. Prosessen er nesten uendret.

Det omhyggelige håndverket og allsidigheten til TABASCO-sausene, har gjort dem til en god venn av kokker, familie-kokker, bartendere og matelskere i over 150 år.

Dedikert til matelskerne
I anledning sitt 150-årsjubileum, vil McIlhenny Company som er produsenten av TABASCO Saus, markere den historiske milepælen med en gedigen feiring. Jubileet dedikeres til alle matelskere som har gjort den berømte sausen til et must på bordet, uunnværlig i et kjøkken, og en viktig ingrediens i klassiske og moderne oppskrifter over hele verden.

195 land
TABASCO Saus er et globalt merke, som ikke bare er kjent for sin tilstedeværelse verden rundt, men også for sin allsidighet. Den ikoniske røde flasken med diamantmerket selges i mer enn 195 land og territorier, og er merket på 25 språk og dialekter. Den gjenkjennelige peppersausen, er like populær i hjemmene til folk, som ute hos veikroer, hurtigmatleverandører og de mer eksklusive restaurantene.

Anthony A. Simmons, president og administrerende direktør i McIlhenny Company – og femte generasjons McIlhenny familiemedlem.

Fem generasjoner
– Min familie og alle vi på McIlhenny Company, er virkelig ydmyke over den populariteten som TABASCO Sausene har blitt omfavnet med. Det dette som har brakt oss til dette fantastiske jubileet, sier Anthony A. Simmons, president og administrerende direktør i McIlhenny Company – og femte generasjons McIlhenny familiemedlem.

– Jeg vet ikke om oldefarfaren min drømte om at et bakgårdsfirma ville gi opphav til en helt ny matkategori. 150 år senere er jeg sikker på at han ville være glad for å ha brakt så mange gode smaker, til så mange mennesker, på så mange steder over hele verden. Det blir spennende å følge med på veien videre for TABASCO saus, og hvordan den vil bli brukt den neste 150 år, legger han til.

Feiere verden rundt
150-årsjubileet ble feiret med et kickoff i New Orleans i januar med forestillingen; A Burlesque Opera. Dette er en komisk burlesk fra slutten av 1800-tallet, som ikke har blitt utført i sin helhet på over et århundre. Festivalen fortsatte i mange dager og flere av New Orleans mest bemerkelsesverdige kokker og kulinariske virksomheter deltok i den første TABASCO-uken, i partnerskap med New Orleans Tricentennial Commission, som sto for markeringen av 300-årsdagen for byen New Orleans.
Fra New Orleans, drar jubilantene videre med sin bursdagsfest for å feire TABASCO Saus sin rolle i det globale kjøkkenet.

London neste
McIlhenny Company har invitert fans i New York, London, Shanghai til både store og små arrangementer.

Neste feiring ut er London, der arrangementet; TABASKO Global Kitchen åpner sine dører på ettermiddagen fredag den 11. mai. Her får de inviterte gjestene, primært fra det britiske markedet – sammen med europeiske distributører, smake på spennende og uventede retter og drikker, som kreative kokker i verdensklasse bruker peppersausen til.

Det blir en kulinarisk opplevelse utenom det vanlig, lover arrangøren. Blant kokkene finner vi blant annet Andrew Clarke, AngloThai, Breddos Tacos, Bubbledogs, Gunpowder, Jinjuu, Nonna’s Gelato, Oyster Boy, Rocks Oyster Grill, Salon, Shaun Whitmore, Smokestak, The Vurger Co og flere til.

– Dette jubileet er vår måte å takke alle de som har bidratt til å gjøre TABASCO til sin favoritt blant matelskere, sier Simmons.

En virtuell reise
Gjennom en 360 ​​° video, vil deltakere over hele verden bli tatt på en virtuell reise til Avery Island, hvor arvestykket fortsatt blir godt ivaretatt. Her får man se hvordan plantene dyrkes, hvordan innhøsting foregår og hvordan lagringen på store eikefat blir satt i system. TABASCO-sausfabrikken produserer fortsatt hver eneste flaske i Avery Island.

Deler med alle
For de som vil være med på feiringen hjemmefra, har TABASCO invitert kokker og bartendere, samt venner fra hele verden til å sette søkelys på klassiske retter og drinker som har gjort sausen et ikon.

Oppskrifter vil bli utgitt hele året på www.tabasco.com, og på TABASCO Brand sine sosiale kanaler, sammen med snapshots som viser den store rollen som denne peppersausen har spilt i historien om mat, men også i amerikansk og global kultur.

Følg med her:

Instagram: @thevurgerco
Twitter: @thevurgerco

Fakta:
McIlhenny Company produserer TABASCO® Brand-produkter, som selges i mer enn 195 land og territorier rundt om i verden, og er merket på 25 språk og dialekter. Det 150 år gamle selskapet lager en serie peppersaus, inkludert den verdensberømte TABASCO® Brand Original Red Sauce, Green Jalapeño Saus, Chipotle Saus, SWEET & Spicy Saus, Habanero Saus, Hvitløk Pepper Sauce, Buffalo Style Hot Sauce, og Sriracha Saus.

Relaterte artikler