Cxense Display

Sterk salgsøkning med nye etiketter

(Foto: Øyvind Hyttemoen Kristiansen)

(Foto: Øyvind Hyttemoen Kristiansen)

Hos Espa Servicesenter går de berømte Espa-bollene fortere unna enn varmt hvetebrød, og det ligger an til å bli et bra år: Målet om 1,5 millioner solgte boller er innenfor rekkevidde. En ny etikettskriver har gitt en salgsøkning på 22 prosent.

Espa Servicesenter langs E6 i Stange kommune er landets største kiosk/bensinstasjon og eier av Norges mest spiste bilsnack; Espa-bollene.

Salgsmålet er intet mindre enn 1,5 millioner boller i 2016. Hadde man lagt alle etter hverandre, ville bollene dannet en rekke på 142,5 km. Det tilsvarer distansen fra Espa Servicesenter og helt til Moss.

Over 2000 i timen
Rune Gulbrandsen, Roger Danielsberg og Morten Støen har drevet stasjonen siden 1994. Og salg av i snitt over 2000 boller i timen hele døgnet 365 dager i året krever en velsmurt organisasjon og høyt tempo. Totalt sysselsetter trioen 42 personer.

Men det er langt fra bare boller det fristes med. Her ønsker man å gi lokale produsenter og kvalitetsprodukter en salgsarena.

Derfor satses det på lokal mat under merkenavnet «Bolleland! Godt Lokalt, Mjøsa Rundt». Honning, pultost, spekemat og geitost fra lokale produsenter er noen eksempler.

Salgsøkning med fargeetiketter
Varegrupper som baguetter, calzone, panini og matpakker står for en stor andel av salget til sultne bilister. Frem til nylig ble disse produktene merket med enkle etiketter i sort-hvitt.

– De fremsto som litt kjedelige og anonyme, så vi tok kontakt med Dokumentsenteret Hamar for råd. Vi ble anbefalt å anskaffe en fargeetikettskriver fra Epson og på den måten designe og produsere etikettene selv. Det var et godt råd, forteller Roger Danielsberg hos Espa Servicesenter.

Salgsøking på 22 prosent
Espa Servicesenter har opplevd at produktene som merkes med etiketter fra Epson-skriveren har gitt en salgsøkning på cirka 22 prosent.

Fra årsskriftet og frem til 14. november 2016 skrev Espa Servicesenter ut 29.187 etiketter fra Epson-skriveren, varer med en total salgsverdi på over 1,8 millioner kroner. Mersalget som følge av de nye, mer visuelt attraktive etikettene gir med andre ord mange ekstrakroner i kassa.

– Mye av salgsøkningen, om ikke alt, kan tilskrives de nye fargeetikettene. Skriveren var en veldig god investering. Den er rimelig i drift og gir mer fleksibilitet sammenlignet med å sette bort produksjonen eksternt. Og den medfølgende programvaren til design er enkel å bruke, sier Danielsberg.

(Pressemelding)

 

Relaterte artikler