Cxense Display

Solid vekst i Kysten Rundt

Den frittstående kjeden Kysten Rundt har de siste årene hatt en dobling i omsetningen. Tallene så langt i 2018, viser en vekst på hele 15 prosent.

Tekst og foto: Karine Hildonen Henriksen

Som en frittstående kjede leverer Kysten Rundt til flere ulike segmenter, hvor kafe/kro og fastfood utgjør den største andelen med drøyt 50 prosent. Kantinesegmentet utgjør nær 40 prosent av kjedens totalkjøp.  Samlet sett er den totale veksten på over 15 prosent hittil i år. Det betyr at kjeden vil ha et innkjøp på over 600 millioner fra avtaleleverandører.

Kantiner drar opp

Det er kantiner og andre aktører som har gitt den absolutt største veksten så langt i år.

– 15 prosent vekst er en fantastisk utvikling for oss. Vi er vel den kjeden som øker mest så langt i år, og det er vi svært fornøyd med, sier daglig leder Torbjørn Ellingsen.

Sterk på lokal tilpasning
Kysten Rundt er en medlemseid kjede og favner alt i fra gatekjøkken, kafe, bowlinger, norske vandrerhjem, fergeleier, veikroer, kantiner og svømmehaller.
– Vi er en kjede som er flinke på lokal tilpasning. Våre medlemmer kan selv velge om de ønsker å profilere seg med Kysten Rundt logo eller fremstå med egen branding, forklarer regionssjef Frederik Nesteby.

15 millioner i utbytte
I tillegg til kjedebonus, får alle medlemmene utbetalt utbytte hvert år, og i år betales det ut hele 15 millioner i utbytte til medlemmene.
– Dette fordeles prosentvis ut i fra kjøp via Asko, og dermed får vi en rettferdig fordeling, sier Frederik.

– Alle våre medlemmer skyter inn en symbolsk eierandel på 1 000 kroner, og da er de medlem og har stemmerett, rett til utbytte og tilgang på våre tjenester, forklarer Ellingsen.

Vekst tilbake til medlemmer
Kysten Rundt har eksistert i over 20 år, og har til tross for spådommer der de har blitt dømt nord og ned, vist at de har livets rett. Tall fra Proff.no viser at driftsinntektene har økt fra om lag 37 millioner i 2012, til 68 millioner i 2017. I 2018 forventer de å lande på over 75 millioner.

Administrasjonen i Kysten Rundt består av Martine Grøterud (fra venstre), Frederik Nesteby, Hege Sætra og Torbjørn Ellingsen. – Vårt mål er å styrke lønnsomheten til alle medlemmene. Av den grunn ønsker vi å være så tilgjengelig som mulig for medlemmene.

– En av våre suksessfaktorer er nettopp at vi er en medlemseid kjede. Det det gir en stor tillit, blant annet fordi medlemmene har god innsikt. Vi har ingen bindinger med noen, annet enn de avtalene som kjeden inngår på vegne av medlemmene, forklarer Ellingsen.

– Administrasjonskostnader og kostnadskontroll er også en viktig suksessfaktor. I dag jobber det fire personer i administrasjonen. Det betyr at vi kan drive kjeden på en veldig kostnadseffektiv måte. Tatt i betraktning den veksten vi har hatt de siste årene, har administrasjonskostnadene stått stille. Det betyr at verdien av vår vekst går tilbake til medlemmene, sier Ellingsen.

Burgerhøst
For å hjelpe medlemmene ytterligere i sin daglige drift og lønnsomhet, har Kysten Rundt sparket i gang en omfattende høstkampanje på burgere. De to største hamburgerne på 250 gram og 160 gram, har fått et litt mer rustikk preg. Det er et differensierende produkt som gjør at medlemmene kan hevde seg i burgertoppen.

– Dette er burgere som er produsert og utviklet for Kysten Rundt, i samarbeid med Orkla Foods. Her har vi jobbet med utseende, kvalitet, tykkelse, prosess og en svært gunstig pris. Uten at vi har gått alt for langt bort fra den originale burgeren, med tanke på steketid med mer. Alt dette for å ha fokus på spiseopplevelsen til kunden, utdyper Frederik.

Lokal tilpasning
Kysten Rundt har så langt fått veldig mange gode tilbakemeldinger fra sine medlemmer.

– De setter pris på at de selv kan tilpasse hvor lenge de vil kjøre kampanjen, slik at de kan gjøre lokale tilpasninger, samtidig som de også står fritt til å prissette produktet selv.

– I vårt løfte til kundene, ligger det fast at vi spanderer brusen, sier Ellingsen.

– For å styrke inntjeningen i kampanjeperioden, bruker vi dessuten en del kjedepenger som går tilbake til medlemmene, slik at de kan ha en bra kalkyle gjennom hele kampanjeperioden, forklarer Ellingsen.

På to måneder i en kampanjeperiode er kjeden oppe i et salg på 250 000 burgere landet rundt.

– I løpet av ett år selger vi en burger til annenhver nordmann. Det er vi selvsagt veldig fornøyd med, avsluttter Ellingsen.

Relaterte artikler