Cxense Display

Sender over 100 ansatte på norgesdugnad

I SVING. Frode Nygaard monterer skilt på Circle K Viken i Bergen. Foto: Circle K.

Samtlige ansatte ved Circle K Norges servicekontor blir denne uken utplassert på stasjoner over hele landet for å hjelpe til med en storstilt ombyggingsdugnad.

Denne tirsdagen og onsdagen står Circle K Norges kontorer i Oslo og resten av landet tomme. De som befolker dem til daglig – alt fra regnskapsførere, markedsførere og HR-medarbeidere til salgssjefer, drivstoffeksperter og økonomidirektører – blir i stedet å finne på én av 52 utvalgte Circle K-stasjoner fra Grimstad i sør til Karasjok i nord. Her skal de bli kjent med stasjonsdriften og bistå med oppgradering av butikkene.

Christoffer Sundby i Circle K.

Dugnad på dugnad

– Vi setter alle arbeidsoppgavene ved servicekontoret på vent i to dager, slik at vi sammen kan løfte stasjonene våre opp på et nytt nivå. I tillegg handler dette også om å fremme en kultur av stolthet og samarbeid mellom alle som jobber i kjeden og ute på stasjonene, sier Christoffer Sundby, administrerende direktør i Circle K Norge.

Dugnaden blir startskudd for utrullingen av et nytt Circle K-konsept som skal gi mer oversiktlige og attraktive stasjonsbutikker. Etter at ombyggingen av de 52 første butikkene er fullført, skal medarbeidere fra disse stasjonene ut på en tilsvarende dugnad for å bygge om nabostasjonene i distriktet. Ved hjelp av dette «pay-it-forward»-prinsippet håper Sundby å raskt få om lag 300 fullservicestasjoner i kjeden oppgradert.

– Butikken er nerven og hjertet

Denne dugnaden kan gi medarbeiderne ved hovedkontoret til Circle K Norge verdifullt innsyn og eierskap i de fysiske butikkene rundt omkring i landet, tror Marit Andreassen. Hun er fagansvarlig for linjen Retail Designer ved Treider Fagskoler, og har skrevet fagboken «Retail design».

– Det er viktig at organisasjonen forstår den viktige jobben som blir gjort i butikken. Her får de føle nerven og hjertet i virksomheten. Det er jo i butikken slaget står, og derfor bør andre i organisasjonen, for eksempel innkjøpsavdelingen, forstå hvordan butikken virkelig fungerer, sier Andreassen.

KUNNSKAP. En av hensiktene med dugnaden er at medarbeiderne på hovedkontoret og andre kontorer skal få førstehåndskunnskap om stasjonslivet. Foto: Circle K

Har med smørbrødliste

Medarbeiderne fra servicekontoret deles inn i 27 dugnadsgrupper som hver får ansvar for å bemanne én til to stasjoner. Hver gruppeleder har med seg en smørbrødliste som spesifiserer hva som skal gjøres i løpet av de to dagene. Blant arbeidsoppgavene er bedre vareplassering, utskifting av reoler, ombygging av kassaområdet og opprettelsen av såkalte tilbudstorg.

– Det skal bli lettere for kundene å orientere seg i butikkene våre. Vi kan ikke ha det slik at kunder opplever å ikke finne varer eller gå glipp av gode tilbud på grunn av for dårlig synlighet. Derfor ser vi fram til å få oppgradert butikklayouten over hele landet, sier Sundby.

Skal være på farten

Selv skal Sundby jobbe på stasjonene Circle K Ålgård og Circle K Ølensvåg i Rogaland. Han gleder seg til å ta fatt på arbeidsoppgaver som skiller seg litt fra de han vanligvis har som administrerende direktør.

– Det blir faktisk ikke så stor overgang. De fleste på servicekontoret er allerede mye ute i felten og hjelpe til ved stasjonene. Det er noe vi oppmuntrer til. Imidlertid har ikke alle sammen dratt ut samtidig, så det blir spennende. Jeg gleder meg allerede til å høre alle historiene og erfaringene ved ukeslutt, sier han.

(Pressenytt)


Convenience kommer ut seks ganger årlig og setter søkelys på dagens og morgendagens serveringssteder for travle mennesker.

Les mer om bladet

Bestill abonnemnent

Last ned bladet elektronisk

Følg oss på Facebook

Meld deg på vårt gratis nyhetsbrev