Cxense Display

Ny norgessjef for Reitan Convenience

Kenneth C. Olsen er klar som ny administrerende direktør i Reitan Convenience Norge. Olsen er spesielt opptatt av verdibasert ledelse som er en viktig del av suksessoppskriften til Reitangruppen. – Jeg kjente meg med en gang «hjemme» da jeg begynte i Reitangruppen. Her får hver enkelt medarbeider tillitt og mulighet til å påvirke, og det er liten grad av byråkrati. Foto: Karine H. Henriksen.

Kenneth C. Olsen (48) har overtatt som ny sjef for Reitan Convenience fra 3. september 2018. Han får ansvaret for 483 butikker som fordeler seg på merkenavnene 7-Eleven, Narvesen, Northland og storsatsningen YX 7-Eleven, og overtar etter Mariette Kristenson som blir ny sjef for Reitan Convenience i Sverige fra 1. oktober.

Tekst og foto: Karine H. Henriksen

Kenneth Conrad Olsen har lang fartstid bak seg i bransjen og har blant annet jobbet i FINA, Hydro og Shell Select, der han også ble regionsjef for i Vestfold, Buskerud og Østfold. I 2007 fikk han ansvar for hele forhandlernettverket til Shell. I januar 2014 startet han som regionsjef i Reitangruppen med ansvar for 7-Eleven bensinstasjoner.

Fra 3. september tok han over etter Mariette Kristensson, som nå overtar sjefsrollen i Sverige, etter seks år som leder i Norge.

En samlende leder
Olsen har lenge det vært en viktig del av ledergruppen i Reitan Convenience i Norge.
– Olsen har gjort en fremragende jobb i Reitangruppen gjennom mange år. Han har vært involvert i mange viktige deler av virksomheten, og kjennetegnes som en hardtarbeidende, dyktig og samlende leder, sier styreleder i Reitan Convenience AS, Johannes Sangnes i en melding.
En av første oppgavene som Olsen står ovenfor er å lede Reitangruppen sin store satsning langs vei.
– YX 7-Eleven skal være etablert med over 100 stasjoner i løpet av 2019, og det er en viktig del av Olsen sine oppgaver å lede dette viktige prosjektet, sier Sangnes.

Høy konkurranse
Kiosk- og bensinmarkedet er i endring, og kundene stiller stadig høyere krav.
– Jeg ser fram imot å ta fatt på den spennende oppgaven som det er å lede Reitan Convenience Norge. Vi er markedsleder i et marked som er preget av høy konkurranse, og dette innebærer at vi må levere på det kundene ønsker seg. Vi skal fortsette vår satsning på mat, drikke, kaffe og bakeri som er de store vekstområdene, sier Kenneth C.Olsen.

Han legger også til at det skal være mulig å velge sunt, det skal være kvalitet og det skal samtidig være raskt og enkelt for kunden. Den påtroppende lederen fremhever at han er glad for å ha dyktige kjøpmenn og medarbeidere på laget som sammen skal sørge for at kundene får nettopp dette.

Våg å lytte
I et intervju i kommende utgave av Convenience, sier Olsen at han selv er opptatt av å spørre, lytte og gi rom for et stort engasjement.
Hva er god ledelse for deg?
– Det er at du tør å spørre og tør å lytte. Jeg opplever ofte at folk spør, men så lytter de ikke til hva som faktisk blir sagt. Det å kunne spørre, og samtidig si lite selv, er viktig. Noen er mer opptatt enn andre til å ta mer plass. Jeg er mer opptatt av hva jeg kan ta med meg videre, og hva jeg kan gjøre noe med. Da må du tørre å tie stille når folk snakker.
Olsen er også opptatt av ydmykhet.
– Hvis noen mener noe, må du ha respekt for deres meninger, fordi det er en grunn til at folk mener bestemte ting. Det er en sammenheng med det behovet, utrykket og det man sitter inne med. Først når du respekterer dette, kan du forstå det og finne løsninger som passer.

Gi rom for engasjement
Olsen blir mest imponert over ledere som tør å gi tillit.
– Som leder har man gjerne lyst til å sette seg i førersetet, og mene, bestemme eller foreslå ting. Det hender man opplever at den måten ting har vært gjort på tidligere, kanskje ikke er den mest ideelle. Den som da har trygghet nok og tør å la ting skje, samtidig som de sitter «bak» og følger med på at ikke alt går helt vest – det imponerer meg. Som leder må man ikke være «på» hele tiden, men heller gi rom for engasjement. Da skjer det ofte ting.
– Det er også den måten vi i Reitan jobber med våre kjøpmenn på. Det handler om lokalt eierskap og lokalt kremmerskap. Da må vi også tørre å la det være gjeldende, innenfor de rammene vi har.

Retning og fart
Hva er ditt viktigste mål i den nye jobben?
– Det handler om å samle de ressursene og den kompetansen vi har i selskapet, og at vi bruker disse på den beste måten, og der den har størst effekt. Det handler om å få størst mulig fart, i den felles retningen vi skal. Midt oppi dette med eierskap og kremmerskap, kan det fort skje at man drar litt i hver sin retning. Det er fort gjort å ende opp med å gjøre mange ting som ikke fyller hverandre, hvor man i stedet slåss om oppmerksomhet og ressurser. Det å sørge for at engasjementet, viljen og lidenskapen ivaretas, samtidig som retningen blir veldig tydelig og gir oss god fart – det er det viktigste målet mitt fremover.

Les hele intervjuet i Convenience 4/2018.

Relaterte artikler