Cxense Display

Norske studenter hevder seg i internasjonal miljøbil-konkurranse

I Shell Eco-marathon gjelder det å kjøre lengst mulig med minst mulig energiforbruk. Jubelen sto i taket hos den norske leiren i Londons Queen Elisabeth Park, da konkurransen for elektriske konseptbiler konkluderte i helga.

Denne uka har studentlag fra hele Europa konkurrert om hvem som kan nå lengst med minst mulig energiforbruk – med sine egenutviklede høyteknologiske biler. Laget «DNV GL Fuel Fighter» fra NTNU endte med en stolt andreplass i klassen for elektriske konseptbiler –  og et fantastisk resultat på 176 km/kWh. Til sammenligning er strømforbruket til en Nissan Leaf cirka 15 km/kWh.

NTNU konkurrerte i Shell Eco-marathon med en egenutviklet aerodynamisk elbil av karbonfiber.

– Vi er kjempefornøyde med resultatet. Vi møtte som alltid på noen utfordringer, men stort sett bare småplukk som vi fikk rettet opp i underveis. Ikke bare fikk vi hele fire godkjente forsøk på banen, men vi forbedret oss markant på hvert nye forsøk, forteller Jørgen Jackwitz fra Holmestrand, som nå er nyutdannet ingeniør med Mastergrad i Kybernetikk.

Kjørebanen i London var i år 970 meter lang. Hvert løp består av 15 runder som må gjennomføres innenfor en makstid, og bilene må stoppe og starte hver gang de passerer start. Det kan også til tider være mange biler på banen samtidig. Dette krever sitt av bilene, men også god strategisk planlegging og kjøreteknikk. Alle lag får muligheten til å fullføre fire forsøk på banen, og det er det beste resultatet som blir gjeldene. NTNUs første forsøk endte med 105 km/kWh, og de klarte altså å øke dette gradvis til 176.

Fornøyd med 2. plass
Håvard Vestad fra Stavanger er ferdigutdannet maskiningeniør, og som Jørgen er han med i Shell Eco-marathon for andre året.

– Det som skapte mest problemer for bilen vår var den skarpeste svingen etterfulgt av helling. På det første forsøket fikk vi litt problemer med hjulopphenget, i tillegg til at dekkene og fjæringa var i mykeste laget. Etter at vi utbedret dette og tok noen grep for å optimalisere motorkontrollene, gikk det bare bedre og bedre. Det som skiller oss fra mange av de andre lagene, er at vi har to motorer og regulativ bremsing, og sistnevnte har fungert godt for oss i konkurransen. Å komme nummer to bare 6.7 prosent unna vinnerlaget er vi veldig stolte av, forteller Håvard.

Videreutvikler
Laget DNV GL Fuel Fighter fra NTNU består av 30 studenter innenfor forskjellige fagfelt; mekanisk, elektro, design og markedsføring. I tillegg fokuserer de på forskning og utvikling. Eirik Evjan Furuholmen fra Oslo har ledet lagets R&D-gruppe, og skal være prosjektleder for neste års bil. Han kan fortelle at i tillegg til å videreutvikle den elektriske konseptbilen, skal teamet starte på et prosjekt for å utvikle en autonom bil.
– Vi skal også bygge videre på den data-loggeren vi har i dag for å lage en digital tvilling av bilen. Denne skal vi bruke Live for optimalisering. I tillegg skal vi jobbe for å sikre at våre elektriske systemer blir enda mer pålitelig – og så kommer den store oppgaven: et nytt chassis.

Reglene i Shell Eco-marathon oppdateres jevnlig, og neste år blir det et krav om at konseptbilene skal ha to dører.

– Vi ønsker å ha et enda lettere chassis, og det er ganske krevende – så dette er en oppgave vi gleder oss til, smiler Eirik.

Verdensrekord og gull – andre året på rad
NTNU ble kun slått av konkurrenten «Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire» fra det franske universitetet INSA Toulouse. Simen Sandtorv Hansen fra Bergen og Torkel Genet fra Sandnes representerte Toulouse-laget for andre året, og i år som i fjor fikk de ikke bare førsteplass i sin klasse da de gjennomførte på 188 km/kWh, men tok også verdensrekord – denne gang i kategorien for elektriske konseptbiler i Shell Eco-marathon.

Som NTNU har også det franske laget med nordmennene i spissen, Torkel som teamleder og Simen som pilot og i mekanisk stab, videreutviklet fjorårets bil. Dette har inkludert en ganske betydelig endring; de har nemlig byttet ut forbrenningsmotoren til elektrisk motor, og dermed byttet klasse i konkurransen.

– Vi har byttet til en elektrisk 250W sveitsisk motor. Vi har også utviklet vår egen motorkontroller som regulerer akselerasjonen, satt på nye bremser og jobbet mye med optimalisering av mekaniske og elektroniske komponenter. Utfordringene har vært mange, og varierte; knyttet til alt fra teknisk til å finne sponsorer. Det er utrolig kjekt når vi da kan avslutte prosjektet med såpass gode resultater, og ekstra morsomt er det når våre venner i NTNU også gjør det så bra, forteller Torkel, som nå går inn i sitt siste studieår for å bli elektronikkingeniør.

Simen kan legge til at bilen veier nøyaktig like mye som piloten (iført utstyr), nemlig 67 kilo.
– I dag har vært litt av et høydepunkt! Vi har lagt mange timer i prosjektet, og resultatene beviser at hardt arbeid lønner seg. På skolen går det stort sett i teori, og Shell Eco-marathon er en veldig unik mulighet til å få praktisk erfaring – som er gull verdt, sier Simen.

Begge har planer om å delta i Shell Eco-marathon for et tredje år på rad.

Utfordrer studentene
Shell har i over 30 år utfordret studenter verden over til å utvikle, designe og bygge biler som skal være mest mulig miljøvennlige.

– Det er utrolig artig å være flue på veggen når studentene etter tolv måneder med hardt arbeid får demonstrere teknologien i beintøff konkurranse mot andre lag. Når noen av verdens beste ingeniørstudenter skal lage bil, er det ikke snakk om noe olabilløp, men avansert ingeniørkunst og nyskaping. For å løse fremtidens energiutfordringer behøver vi nettopp unge, dyktige og engasjerte realfagsfolk som dette, avslutter Alice Bergfall, Norske Shells representant i London.

Studente i Shell Eco-marathon har også muligheten til å vinne såkalte «off track»-priser, blant annet for Beste Design.