Cxense Display

Norsk Tipping vil styrke kvinnefotballen

Administrerende direktør i Norsk Tipping, Åsne Havnelid, og daglig leder i Serieforeningen, Hege Jørgensen, gleder seg til å samarbeide om å løfte norsk kvinnefotball. (Foto: Linda Berntsen)

– Vi går inn i et samarbeid vi har stor tro på, og er stolte av å kunne bidra med 16 millioner kroner. Målet er å gi jente- og kvinnefotball i Norge bedre vilkår, sier administrerende direktør i Norsk Tipping, Åsne Havnelid.

Foran cupfinalen i Telenor Arena lørdag, har partene signert en intensjonsavtale om et treårig samarbeid. Avtalen er verdt 16 millioner kroner fram til 2020.

– Vår nåværende avtale med NFF sikrer fotballen 100 millioner kroner fram til 2020. Avtalen med Serieforeningen kommer i tillegg, slik at vi kan være med og styrke kvinnefotballen spesielt. Den fortjener et løft, sier Havnelid.

En attraktiv arena

Målsettingen med avtalen er å styrke toppklubbene for kvinner, blant annet ved å bidra til å utvikle kompetente ledere og trenere på alle nivåer. Norsk Tipping skal også bidra til å skape synlighet for kvinnefotballen, og bygge den opp som attraktiv merkevare.

– Fotball for kvinner er i sterk utvikling i hele Europa. Det er helt klart en attraktiv arena for oss, sier Havnelid.

Som idrettens største partner ønsker Norsk Tipping også å bruke sin posisjon til å utjevne forskjeller i fotballen.

– Vi gleder oss til å samarbeide med NFF og Serieforeningen for å få det til. Det handler om selvfølgelige verdier som å gi like muligheter til alle, uansett nivå og kjønn, sier Havnelid.

Ønsket er også å bidra til å bringe norsk kvinnefotball tilbake på topp internasjonalt nivå.

– Norge var en pionér for kvinnefotball for noen tiår siden. Nå har vi sakket akterut, sier Havnelid.

– En utrolig signaleffekt

– Dette er en stor anerkjennelse til alle jentene våre der ute. Norsk Tipping er den viktigste partneren i norsk idrett, og en tydelig samfunnsaktør. Å ha dem med blant våre mest sentrale samarbeidspartnere betyr noe ekstra, og har en utrolig signaleffekt. De har også et kommersielt vindu som passer spesielt godt for oss, sier daglig leder i Serieforeningen for Kvinnefotball, Hege Jørgensen.

– Det at Norsk Tipping har gått foran og vist lederskap på den måten de har gjort, har betydd utrolig mye for oss. Det var dem som for alvor satte fart i hele debatten om kvinnefotball i høst, sier Jørgensen.

Åsne Havnelid understreker at Norsk Tippings målsetting er å være med og ruste hele norsk fotball for fremtiden.

– Det er et arbeid vi skal gjøre sammen med NFF, og vi gleder oss til å se hva vi kan få til sammen, sier hun.


Norsk Tipping er et statlig selskap med enerett på en rekke pengespill på det norske markedet.

Hovedoppgaven Stortinget har gitt Norsk Tipping, er å kanalisere nordmenns spillelyst inn mot et offentlig kontrollert spilltilbud og forebygge problemer som kan følge av pengespill.

Hele overskuddet går til samfunnsnyttige formål.  Siden 1948 har Norsk Tipping bidratt med over 120 milliarder kroner (prisjustert) til samfunnsnyttige formål. 

 

Relaterte artikler