Cxense Display

McDonald’s tester papirsugerør i Norge

McDonald’s tester ut papirsugerør i enkelte restauranter i Oslo, Arendal og Nygårdskrysset. Fotograf: Killian Munch

McDonald’s Norge går nå i gang med en omfattende testing av papirsugerør. I selskapets restauranter i Oslo sentrum samt i Nygårdskrysset og Arendal kan gjestene nå teste sugerør av papir.

Pia Martinsen Mellbye, administrerende direktør i McDonald’s Norge. FOTO: Karine Hildonen Henriksen

Tilbakemeldinger fra restaurantgjestene vil være et viktig bidrag til beslutningen om hva McDonald’s Norge velger som alternativ til plastsugerør.

McDonald’s har 71 restauranter i Norge som årlig serverer 35 millioner gjester. Denne uken starter McDonald’s Norge en omfattende test hvor plastsugerør blir erstattet av papirsugerør.

– Som verdens største restaurantkjede har vi både ansvar og mulighet til å ta tak i noen av de største utfordringene vi står overfor i dag. Både den økende plastforurensningen i havet, samt de enorme plastmengdene som produseres hver eneste dag, bidrar til stor bekymring over hele verden. McDonald’s ønsker å være en del av løsningen, og har en klar ambisjon om å finne mer bærekraftige alternativer til plastsugerør globalt. Vi inviterer nå gjestene våre til å teste papirsugerør og til å dele sine meninger om det nye alternativet. Resultatet fra testingen vil få betydning for valg av sugerør i fremtiden, sier Pia Martinsen Mellbye, administrerende direktør i McDonald’s Norge.

Alle gjester som besøker de utvalgte restaurantene inviteres til å teste og legge igjen sine tilbakemeldinger på nettsiden www.plastsuger.no.

En del av en global emballasjestrategi

McDonald’s har over 37 000 restauranter i mer enn 100 land, og mer enn 69 millioner gjester daglig. Selv små endringer i McDonald’s emballasjebruk kan ha stor innvirkning på miljøet.

– Vi arbeider kontinuerlig med å utvikle mer bærekraftige løsninger for emballasje og avfall, og plastsugerør er noe vi har lett etter alternativer til lenge. I tillegg til test av alternativer til plastsugerør, har vi allerede lansert en ny emballasje for McFlurry, uten plastlokk. Dette har alene bidratt til en reduksjon av plastemballasje fra våre restauranter i Norge, sier Mellbye.

McDonald’s presenterte nylig sine globale målsetninger for å forbedre emballasjeløsninger og redusere avfall innen 2025:

  • Innen 2025 skal 100 prosent av emballasjen til McDonald’s komme fra fornybare1, resirkulerte2 eller sertifiserte3 kilder.
  • Innen 2025 er målet å resirkulere4 emballasjen i alle McDonald’s restauranter. McDonald’s er klar over at infrastruktur, reguleringer og atferd varierer fra land til land og by til by, men restaurantkjeden ønsker å understreke at de vil være en del av løsningen og bidra til forandring.

Stiller høye krav

Testingen av papirsugerør startet for fullt i uke 38. Fra denne uken vil tre restauranter i Oslo sentrum i tillegg til McDonald’s Nygårdskrysset og Arendal teste de nye sugerørene. Enkelte restauranter i Sverige vil også delta i pilotprosjektet.

– Vi er opptatt av at våre produkter skal ha høy standard, og det inkluderer også emballasjen vi bruker. Før vi lanserer nye sugerør i alle restauranter ønsker vi å forsikre oss om at produksjonen av sugerørene er bærekraftig, samt at de holder høyeste kvalitet. Vi håper mange av kundene våre vil delta i testingen, slik at vi sammen kan finne en bærekraftig løsning som verken går på kompromiss med kvalitet eller smak, sier Mellbye.

 

Relaterte artikler