Cxense Display

Kjartan Skjelde designer burger for IKEA

Sammen med den kjente kjøkkensjef, og tv-personlighet Kjartan Skjelde, har IKEA utviklet en bærekraftig fiskeburger som kun vil være tilgjengelig på IKEAs restauranter i Norge.

– For IKEA var bakgrunnen for samarbeidet et ønske om å servere god og tidsriktig mat, hvor vi samtidig inspirerer til sunnere og mer bærekraftige spisevaner. Vi er stolte av å samarbeide med en så sterk fagmann som Kjartan, sier Tor Morten Myrseth, sjef for IKEA Food i Norge.

Skjelde så samarbeidet som en mulighet til å nå flere mennesker med et klart budskap.

– Min matfilosofi har formet seg gjennom årene, og det har hele tiden vært smaken som har vært viktigst. Men et godt måltid kan være så mye mer. Det kan for eksempel være bærekraftig og ikke minst sunt. At jeg kan være med på å påvirke til et bedre og sunnere kosthold sammen med IKEA gjør meg rett og slett glad! For nedslagsfeltet til IKEA er bredt. Gjennom dette samarbeidet har IKEA sin matfilosofi blitt forent med min egen, sier Skjelde.

2,2 millioner besøkende i året

IKEA restaurantene har flere tusen besøkende hver dag, noe som gjør det til Norges største restaurant, målt i besøkende. En fantastisk mulighet til å påvirke et sunt og riktig kosthold for folk flest, ifølge Skjelde.

For å finne en matrett som innfridde en lang rekke kriterier – både hos IKEA og Kjartan Skjelde, startet de med 20 retter på papiret og ti gikk videre til testing. Til slutt satt de igjen med tre finalister. Tomatisert torskegryte med aioli, pølser med linser og rotmospurè og fiskeburgeren, som til slutt gikk av med seieren.

Fiskeburgeren er laget av 78 prosent villfanget og bærekraftig hyse, sei og torsk. Den toppes med råkost vendt i remulade (selvsagt uten tilsetningsstoffer), økologisk brød og frisk feldsalat, sier Myrseth i IKEA

– IKEA ønsker å inspirere til en sunnere og mer bærekraftig livsstil, med mat som har en positiv innvirkning på både mennesker og miljø. I tillegg til å være kjempegod er fisken MSC sertifisert, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge.

Samfunnsansvar

Ved lansering av denne nye retten tar IKEA også samfunnsansvar. Èn krone per solgte rett vil gå til Røde Kors leksehjelp. Dette er et tilbud til elever over hele landet, hvor frivillige fra Røde Kors hjelper elever med leksene og serverer mat, så konsentrasjonen kan holdes på topp.
– Å vite at innsatsen min får betydning for de som trenger det, gjorde det enda lettere for meg å si ja til denne utfordringen, sier Skjelde.

(Pressemelding)

 

Relaterte artikler