Cxense Display

Bransjeavtale for et sunnere kosthold

F.v. Retaildirektør i ST1 Anita Sørlundsengen, Director Marketing & Communication i Circle K Kjetil Foyn, Markedsdirektør i Circle K Ann Helen Våge, adm.dir. i NorgesGruppen Servicehandel Marianne Ødegaard Ribe og direktør for Virke KBS Torstein Schroeder.

En ny bransjeavtale skal gjøre oss sunnere. Torsdag signerer KBS-bransjen på bransjesamarbeidet for et bedre kosthold.

Torstein Schroeder, direktør for Virke KBS.

– Små endringer kan ha stor effekt på nordmenns folkehelse, og bransjen er klare til å brette opp ermene og bidra. Derfor er det naturlig at vi slutter oss til samarbeidet for å hjelpe nordmenn å bli sunnere, sier Torstein Schroeder, direktør for Virke KBS.

Torsdag signerer han, sammen med kjedene han representerer innenfor kiosk- bensinstasjon- og servicehandel, intensjonsavtalen for et sunnere kosthold. Den forplikter kjedene til å bidra til svært ambisiøse målsetninger for nordmenns kosthold. Forbruket av salt, sukker og skadelig fett skal reduseres, og forbruket av frukt og grønt, sjømat og grove kornprodukter økes.

– Denne avtalen er et godt eksempel på hvordan næringslivet tilpasser seg nye kundebehov, samtidig som man og tar ansvar for folkehelsen, sier Schroeder.

 Oppnår allerede gode resultater

Kjedene har allerede lenge satset på å tilrettelegge for sunnere kosthold, og kan vise til gode resultater som de nå vil videreføre.

– Folk ønsker å bruke mindre tid på enkelte av dagens måltider og spiser mer mens de er på farten. Men kravene til hurtigmaten øker. Vi utvikler konsepter hvor sunnere alternativer bedre eksponeres i butikk, løfter salater, frukt, fruktshakere, vann osv. bedre frem. Selv om noen produkter fortsatt er små – skal de eksponeres på gode salgsplasser, sier Ann Helen Våge, Markedsdirektør i Circle K.

(FOTO: Karine H. Henriksen)

– Vi er glade for at våre leverandører jobber hardt med å redusere fett og sukker og her ser vi at hele bransjen løfter seg, og vi jobber aktivt for å etterspørre sunnere alternativer fra våre leverandører. Blant annet har vi lansert Matpakka, et lett og sunt måltid for folk i farta. Det siste året har vi solgt over 1 million sunne matpakkeskiver, sier Retaildirektør, Anita Sørlundsengen i ST1.

– NorgesGruppen er på god vei til å nå de overordnede målene om en større og sunnere handlevogn. Spesielt positiv utvikling har vi hatt i andelen grove brød og nøkkelhullprodukter. I 2017 var 59 av produktnyhetene våre nøkkelhullprodukter, så her ligger vi godt i rute, sier Administrerende direktør Marianne Ødegaard Ribe i NorgesGruppen Servicehandel.

Samarbeidet omfatter hele bransjen, også bensinstasjonkjedene YX og Best.

 

 

Relaterte artikler