Cxense Display

I morgen vil vi handle for 3,9 milliarder kroner!

BLACK FRIDAY: Reklametilbudene hagler inn i postkassene til forbrukerne i disse dager. (Foto: Karine H. Henriksen)

Virkes prognoser anslår at nordmenn vil bruke om lag 3,9 milliarder kroner på Black Friday.

– Black Friday som opprinnelige er et amerikansk konsept, skjøt for alvor fart i Norge i 2015 og kan nå regnes som startskuddet for julehandelen, sier Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.

Forventer ny rekord i 2018

Black Friday etablert seg i handelsstanden som den største enkeltstående salgsdagen i året.

– Black Friday og økt netthandel har endret julehandelsvanene våre. I fjor la nordmenn igjen i overkant 3,6 milliarder kroner i norske butikker (fysiske og netthandel), noe som var en økning på 16 prosent sammenlignet med året før, sier Stende og forventer at dette tallet øker til 3,9 milliarder kroner i år.

Julehandelen starter i november

Black Friday er blant årsakene til at vi er tidligere ute med julegavekjøpene enn før.

– Særlig er det omsetningen i elektro- og sportsbutikker som forflytter seg til november. Dette er bransjer som tilbyr mange klassiske julegaver og som ofte har mange gode tilbud og muligheter for gode kjøp på Black Friday, sier Stende.

– De siste årene har vi sett et mønster i at Black Friday flytter en del av julehandelen som vi tradisjonelt gjør i desember til november. Det kommer vi trolig også til å se i år, fastslår han.

Planlegg kjøpene

Det er mange gode tilbud denne dagen det er lurt å tenke igjennom hva man faktisk trenger før man går til nye innkjøp.

– Black Friday er en ypperlig anledning til å gjøre kupp, og få kjøpt varer billigere enn de er i utgangspunktet, men samtidig er det lett å la seg rive med til å kjøpe noe man ikke har planlagt. Bruk gjerne dagen til å spare noen kroner, men tenk gjennom kjøpene, oppfordrer Stende.

Om Black Friday

Black Friday startet i USA på 1960-tallet. Etter hvert har det spredd seg til Europa og Asia og i Norge dukket fenomenet for første gang opp i 2009. Skikkelig fart i denne amerikanske tradisjonen i Norge var det først i 2015. Tall fra kjøpesentrene[1] viser at omsetningen siste fredag i november 2015, var hele 54,8 prosent høyere enn omsetningen siste fredag i november 2014. Black Friday er første fredagen etter Thanksgiving og vil derfor alltid ligge i perioden 23.-29. november.

[1] Basert på omsetningstall fra over 190 kjøpesentre

 

Relaterte artikler