Cxense Display

Endrer merking til «Best før, men ikke dårlig etter»

Avstemningen om datomerking ble delt på TINE’s Facebook onsdag 3. januar og nådde over 750 000 unike personer. 7300 mennesker avga sin stemme i kommentarfeltet eller med smilefjes.

– Vi ønsket å la forbrukerne få avgjøre og det har vært et kjempeengasjement! Det er gledelig at matsvinn står høyt på agendaen hos forbruker og vi er klare for å fortsette kampen mot matsvinn, sier direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar, Lars Galtung.

Målet med tilleggsmerkingen er at forbrukerne skal få et mer bevisst forhold til at «best før» ikke nødvendigvis betyr at produktene ikke kan spises, og at vi dermed kaster mindre mat.

Litt sen, men ikke dårlig etter

Etter resultatet er det klart at TINE følger Q-meieriet og Prior i deres merking, og tilleggsmerker alle produkter med samme tilleggssetning i kampen mot matsvinn.

– Q-meieriene og Prior var best før oss, men vi er ikke dårlige etter! Vi synes det er flott at denne merkingen har satt seg og gratulerer og applauderer Q- med å brøyte vei gjennom merkeregelverket!

Q-meieriene var først ute med tilleggsmerking etter oppfordring fra organisasjoner som «Spis opp maten» og «Matvett», til å sette matsvinn på agendaen i 2017.

– Det er flott at TINE nå kommer til å bruke samme merking som Q på meieriproduktene sine. Matsvinn er en stor samfunnsutfordring og vi har felles interesse i å få ned matsvinnet i Norge. Derfor er det veldig positivt at vi kan stå sammen om felles merking, sier administrerende direktør i Q-meieriene, Bent Myrdal.

– Det er fortsatt de færreste av norske matprodusenter som tilleggsmerker, og jo flere aktører som tilleggsmerker, jo mer synlig vil det være for forbruker. TINE har jobbet med å redusere matsvinn i egen produksjon over lang tid, men også gjennom emballasje og kommunikasjon for at forbrukeren skal kaste mindre mat håper vi svinnet går ytterligere ned, sier Galtung.

Alle produkter skal merkes

Allerede denne uken starter meieriene å bruke tilleggsmerkingen og de første produktene vil være i butikk fra neste uke.

– I første omgang vil melk, syrnet melk, fløte, juice, yoghurtpakker og skolemelk endre merking og målet er at alle andre produkter blir merket tilsvarende gjennom 2018, avslutter Galtung.

Relaterte artikler