Cxense Display

Coca-Cola Norge felt av MFU

(Kildefoto: Youtube.com)

CokeTV benytter virkemidler som særlig appellerer til barn, det har Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) nylig konkludert med.

MFU har felt Coca-Cola Norge for å ha opptrådt i strid med MFUs retningslinjer. MFUs retningslinjer regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge.

Forbrukerrådet klaget inn Youtubekanalen CokeTV for å være i strid med retningslinjene for barn under 13 år, og for å være uaktsomme overfor ungdom 13-18 år. Klagen er delvis tatt til følge. CokeTV er ikke tydelig nok merket som markedsføring.

Etter Utvalgets oppfatning, er det å kombinere programledere eller gjester med særlig appell til barn, som også gjør aktiviteter som særlig appellerer til barn, i en kanal som ikke er tydelig merket reklame på et åpent medium som YouTube, samlet sett i strid med MFUs retningslinjer. Utvalget konkluderer med at enkelte av episodene i CokeTV vurderes som markedsføring særlig rettet til barn.

Overfor gruppen 13-18 år vurderer Fagutvalget at reklamen ikke er uaktsom, og tar derfor ikke klagen til følge. Fagutvalget mener det er et forbedringspunkt med hensyn til aldersgrense for konkurranser.

(Pressemelding)

Relaterte artikler